maandag 24 oktober 2011

Twee


we roken onze laatste
omdat het morgen niet meer kan

praten eindige woorden
het niets en alles ophoud dan

twee jaar morgen opnieuw
wordt gisteren vandaag

beweeg je door mijn handen
doe jou graag

mis je als die dag
iedere dag,
het enige dat nog kan


vrijdag 21 oktober 2011

vergankelijkheid

reflecteer het verval,
en ontkiem in kleuren
met afbreken als begin


om te zaaien
tot inzicht
 
 

zaterdag 10 september 2011

zeepbellen en luchtkastelen


David: “Ik droom ook als ik wakker ben”.



Als dromen dagen………..
mis je hen in haarscherp kijken:

Tot morgen mama zeg ik en zie haar lachen, haar ruwe hand aait mijn wang.

Witte snorharen kietelen mijn benen……….miauwend met dubbele halen

Hij schenkt een whisky om te verhalen over zonnevijver,en vraag me John Waits te draaien.




Als dromen vallen.....
Struikelt elke kuil over willen, kunnen en zijn:

vervagen grenzen van gewenste analyses en geprezen visie naar behoefteloos.
Naar de kaders van intellect versus gevoel.



Luchtkastelen en zeepbellen                                
Tot je wakker wordt.     








maandag 5 september 2011

droog mijn warm





Met dank aan mijn zoon David ( 4 jaar)
die de zinnen en woorden aan zijn moeder te leen geeft.

zondag 4 september 2011

de spreeuw

de spreeuw
en de spreeuw vertelt
Amby achterstevoren
in andermans jas

heeft de lijster verloren
dacht dat hij een merel was.
 
 

vrijdag 15 juli 2011

kinderhanden spreken

met kinderhanden
spreekt ze zonder durven
opluchting wellicht
nu ze wordt gehoord

tot de werkelijke wereld
overspoelt, losgerukt
als een straf voor praten
roept ze haar moeder

haar tranen spreken
verontschuldiging
wanhoop en omarming
tussen moeder en kind

vreemde ogen kijken
de wereld staat stil

en dan is ze alleen

zaterdag 12 februari 2011

Valentijn




de pijn vreet
voor hij doorzonken is
in herkenbare ogen

lijmt het gebroken hart
en armen die houden
maar niet beklijven

pijnlijke gelijkenis
verlachen woorden tot lucht
zonder zuurstof

korsten vallen
als genezing voelt
in tijd

( 2011 Inge )

Heb jij dat ook?


Oude foto’s vinden hun weg. En ik zie met andere ogen.



Op mijn schoot ligt mijn eerste hond. Een pup nog, onzeker, bang voor de grote wereld en kent nog zo weinig. Hij vertrouwd me. Hij laat zich door me leiden.
We starten daar samen een ander pad dan wat daarvoor lag.

Nu ligt hij naast me. De jonge hond in ons huis heeft respect voor zijn wijsheid, leeftijd en laat zich door hem leiden. Geschiedenis herhaalt zich.
Ik vang zijn getrouwe blik, en zou wat meer van zijn rust wensen.
Hij is nog niet oud, verre van. Net als ik staan we er midden in.

En toch.

Om me heen zijn ze……………
Een kind dat geen kind meer is en praat over op zichzelf gaan en in onzekere stappen hulp vraagt om dat te organiseren.
Mijn baby die allang geen baby meer is en leeft in de wereld van ik, mezelf en mij.
“kan ik zelluf mama!” al slaapt hij nog in dat grote bed met al zijn knuffels en kan mama’s zoen niet ontberen. En toch…………… hij wordt al zo groot!

Vrienden die naar hun lief vliegen, in dezelfde, andere, wereld als waar ik ooit was. Ik nam de trein.
Van vrienden terugkomend midden in de nacht en dan nog even de kroeg induiken omdat ze nog even een verjaardag meepikken willen. In de ochtend in bed rollen en een paar uur later maar, praten ze met je alsof er niets aan de hand is.
Avondjes  uit, kroegje hier, hobby’s die van droom werkelijkheid worden.
En lachen met de occasional flirt hier of daar.
Ik ontken nergens de pijn van de rugzak die ze soms nu al meesjouwen, of harten gebroken. Maar zie de veerkracht van jonge atletische lijven en nog zoveel voor ze om te genieten.

Aan de andere kant…
Mannen aan een tafel. Rondom flessen whisky, verloren vrienden en een giga berg aan herinneringen. Met Blondy als idool van ooit, als het eerste concert waar sommigen van hen zullen gaan komende juni.
Stil zitten, luister en verbaas me. Maar één decennium verschil, het lijkt opeens zoveel meer.
Een van hen is mijn man, en even voel ik zover weg.

Ik bevind me in het midden.
Verlang terug naar de jaren van atletisch jong, en bewonder de grijze opschudding van eerste popconcert van even oud idool.

Waar ben ik eigenlijk?

Ik lach de kraaienpoten onzichtbaar, smeer de veerkracht dagelijks met olie van vriendschap en liefde.
Het leven protesteert met regelmaat, als traanzout de erosie tart, beetje krom misschien, een bluts hier en daar, maar de moter ronkt gestaag.
En geniet de avonturen die op me wachten.
Er is nog zoveel niet gedaan, nog genoeg dromen te leven.

Twee werelden, ik dein mee met het ene en rem soms een beetje het andere.

IK LEEF

woensdag 26 januari 2011

mien roeg land

met voeten
standvastig geaard
die verzinken als Staal

n Donker klaid over ons legt


beklijft het land
in rechte lijnen
en verwaait de jeugd

n mooie oavend in maai



prikt de slee
achter kleine ramen
warm over het swilk

de lucht achter Oethoezen


ganzen vliegen het wad
als de stamtafel
bewaart de boten en vis

Van Waarvum Oskerd, zo noar Mij


noorderweg langs Maystermoar
Oldenziel stap ik de wind
naar huis

vlak noa n dunderbui



de vette klei
die nooit droogt
zoals al mijn herinneringen



is t laand woar ik as kind
Nog niks begreep van pien of zörgen
dat is mien laand, mien Hogelaand









 

schuine tekst:
songtekst van het Hogeland "  Ede Staal."

( Inge 2011)





maandag 24 januari 2011

HET WAD

 
de waddenzee spoelt
wat achter me ligt
tot de ganzen gakken
om mijn verwaait
lege hoofd